Nyhetsflödet

Tuesday, February 28, 2012

Idag 29/2 - Om det goda ryktet

Onsdagen den 29/2 - Om det goda ryktet
Idag är det skottdagen. Vi har fått en extra dag att arbeta. Vilken gåva!


Om det goda ryktet
Igår skrev jag om ett William Booth-citat som jag läste i Geoff Ryans bok som jag håller på att läsa. William Booth sa: "Du förstår, vi har inget gott rykte som vi kan förlora"

Då jag läser vidare i boken hittar jag ett citat som förklarar närmare hur William Booth tänkte: "Alla ser på oss som dårar, om dom inte tänker ännu värre saker om oss. Därför kan vi gå in i en stad och göra exakt vad vi tycker är bäst, utan att tänka det minsta på vad någon kan säga eller önska. Vi behöver bara behaga Gud och få folk frälsta, och det är inte svårt."

Förra veckan läste vi i Dagboken om Göran Skytte som tänker i samma banor som William Booth: 
"Göran Skytte hör till en av de ”kändisar” som omvänt sig till kristen tro under senare tid. Göran Skytte berättade att när hans bok, som beskriver hans omvändelse, skulle ges ut fick han en massa goda råd från människorna runt honom. De flesta handlade om att han på något sätt skulle hålla tillbaka sin bekännelse, för att inte riskera att bli ”stolleförklarad”. Men Skytte var inte rädd för detta utan säger ungefär: ”hur lågt man än sätter ribban, finns det ändå en skara som anser att man gått för långt

Det verkar som om både William Booth och Göran Skytte tänker så här: "Det är lika bra att bli "stolleförklarad", för då har man ingenting att förlora. Då kan man verkligen radikalt stå upp för Jesus"

/PB (Peters Personliga)

No comments:

Post a Comment