Nyhetsflödet

Thursday, September 6, 2012

En blomvas genom fyra generationer

Bilden: En helt annan blomvas

Jag berättade tidigare om mina rötter i Tranås. Både mamma och pappa var ju uppvuxna där. Där fanns också min farmor en gång i tiden långt innan jag var född. Farmor och jag har aldrig levt samtidigt här på jorden.

Min farmor var "korvgumma" på torget i Tranås. Hon var en barsk kvinna. Det var inte vem som helst som fick hjälpa henne att dra hem korvkärran på kvällarna. Det sägs att Lennart Hyland var en av de få som fick hjälpa till.

Farmor tyckte i allmänhet inte om de unga löjtnanterna som kom som assistenter till kårledaren. Hon visste nog precis hur en löjtnant skulle vara, och det var inte så vanligt att det kom någon löjtnant som var som löjtnanter skulle vara. I alla fall inte som farmor tyckte de skulle vara.

Men det fanns ett undantag och hon hette Mirjam Håkansson. Farmor tyckte så mycket om Mirjam så att hon gav henne en vacker blomvas.

Tänk om min farmor hade vetat att denna löjtnant Mirjam en gång i framtiden skulle gifta sig och få en dotter som hette Rut. Och att denna Rut ännu längre i framtiden skulle gifta sig med farmors eget barnbarn Peter. Och att löjtnant Mirjam, som då hade blivit brigadör Mirjam, skulle ge sin dotter och sin nya svärson blomstervasen i bröllopsgåva. Den blomvasen som farmor en gång hade gett till Mirjam. Och att Rut och Peter skulle ge blomvasen vidare till nästa generation....

Farmors blomvas tillhör idag Farmors barnbarnsbarn. Den blomvas som hon för länge sedan gett bort till en människa som inte på något sätt var släkt med farmor.

No comments:

Post a Comment