Nyhetsflödet

Thursday, November 1, 2012

Vad är problemet med Emerging Church?

Den som någorlunda regelbundet läser rupeba.se kan inte ha undgått att lägga märke till att jag inte är speciellt positivt inställd till det som kallas Emerging Church. Det är till och med värre än så. Jag ser förkunnelsen i Emerging Church som ett stort hot mot bibelgrundad sann kristendom i vår tid.

Vill du läsa tidigare inlägg kan du hitta en översikt här.

Väl medveten om att jag generaliserar så vill jag ändå dra fram några framträdande drag i Emerging Church för att tydliggöra varför jag ser den som en stor fara.

Bibeln är inte en normerande bok inom Emerging Church. Bibeln är ett inlägg i samtalet som jämställs med andra synpunkter och inlägg i samtalet. Resultatet detta är att den kristne lever på ett gungfly som utgörs av vad jag tänker, känner och hör andra säga.

Begreppen synd och frälsning är närmast obefintliga inom Emerging Church. Om det inte finns rätt eller fel eller synd, finns det inget behov av frälsning och förlåtelse, vilket gör Jesu död på korset helt meningslös.

Talet om himmel och helvete handlar mest om våra levnadsförhållanden här på jorden. Till slut kommer alla människor att bli frälsta. En del före döden och andra efter döden. Detta minskar naturligtvis de kristnas iver att vinna andra människor för Kristus.

De olika religionerna kan ses som olika vägar till Gud.

Jag ser Emerging Church som gammal liberalteologi i modern dräkt. Avsikten med både liberalteologi och Emerging Church är positiv. Man vill göra det lättare för människor att tro och och tar bort eller omtolkar de delar av Bibeln och den kristna läran som man tror kan vara anstötliga för nutidsmänniskan. Risken är uppenbar. I sin iver att anpassa evangeliet till dagens människor blir det lätt ett helt annat evangelium än det som finns i Bibeln och då är det en allvarlig villolära.

No comments:

Post a Comment