Nyhetsflödet

Friday, June 8, 2012

Idag 9/6 - Vad är Kyrkans uppgift?

Idag den 9/6

Jag läste i veckan en artikel i Kyrkans Tidning skriven av Magnus Bodin med titeln "Inte kyrkans uppgift hjälpa akut behövande" . I artikeln skriver Bodin:
"Ibland får jag känslan av att Svenska kyrkan, och andra idéburna organisationer, inte vill släppa rollen av den som har det yttersta ansvaret. Som om socialtjänsten inte fanns. Självbilden är så intimt förknippad med den barmhärtige samariten som ställde upp när alla andra gick förbi. Men jag menar, att för varje krona och för varje matkasse som vi delar ut med motivet att det är akut hjälp så skadar vi Svenska kyrkans förtroende och varumärke."

Bodin, som är diakon, menar uppenbarligen att det är viktigare att värna om kyrkans varumärke än att hjälpa dem som lider. Den kyrka som har den uppfattningen har kommit långt ifrån Jesu undervisning: "Jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka" (Matt 25:35).

Dessbättre var det många som reagerade mot Bodins artikel och artikeln genererade ovanligt många kommentarer för att vara i Kyrkans Tidning. Den som lever efter Bodins rekommendation löper stor risk att hamna på den icke önskvärda sidan i livet efter detta om vi ska läsa vidare i Jesus-citatet från Matteusevangeliet (Matt 25:45-46).

No comments:

Post a Comment