Nyhetsflödet

Friday, January 4, 2013

Trons glasögon

Jag fick den här hälsningen av en god vän före jul. På svenska blir det ungefär: "En del människor tror därför att de ser, jag ser därför att jag tror".

Tron gör att vi ser saker som vi annars inte skulle kunna se. Jesus säger att hans lärjungar ser det som andra inte ser: "Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva." (Joh 14:19).

Då Jesus väckte upp Lasarus från de döda sa han: "Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?" (Joh 11:40)

Tron gör att vi ser det som annars inte är synligt. Den som profeterar har "sett" något som de andra inte "sett". Med trons glasögon framträder en helt annan verklighet än den som är synlig för alla.

Den som inte betraktar världen med trons glasögon får bara en begränsad syn. Den som tror ser därför att han tror.

No comments:

Post a Comment