Nyhetsflödet

Monday, July 16, 2012

900 bibelkommentarer


Nu finns det över nio hundra Bibelkommentarer att läsa på rupeba.se. Jag började för några år sedan att skriva ned en minikommentar till den dagliga bibelläsningen, en kommentar till varje kapitel jag läste. Du hittar alla kommentarerna här.

Varje dag kan du överst på första sidan på rupeba.se läsa de två kommentarerna som följer bibelläsningsplanen. Dessutom publiceras nyskrivna mini-andakter efterhand som de blir färdiga. Så småningom räknar jag att ha en mini-kommentar till varje kapitel i hela Bibeln.

Mini-kommentarerna till varje kapitel i Bibeln är helt enkelt en tanke för dagen. Ett manna-korn att tugga på och leva av under dagen. Mini-kommentarerna är skrivna vid min dagliga bibelläsning och poängterar det som "talar" till mig under läsningen. Nästa gång jag läser samma kapitel kan det vara något helt annat som talar till mig från samma kapitel.

Mini-kommentarerna är inte avsedda att utgöra en systematisk bibelkommentar där de olika delarna av ett kapitel kommenteras. I en vanlig kommentar är det viktigt att se varje del i sitt sammanhang, i kontexten. Men ibland kan till och med kontexten vara ett hinder att "höra" det Gud vill säga till mig idag.


Jag skriver i Tolkningsboken: 
"Kan den helige Ande säga något till dig genom ett bibelord som egentligen betyder något helt annat?
Detta är inte den naturliga utgångspunkten i vår Bibelläsning. Det är inte så att Gud egentligen vill säga något helt annat till oss än det som står i texten. Utgångspunkten vid bibelläsning måste naturligtvis vara att Bibeln menar vad den säger.

Men ibland kan det hända att den helige Ande talar rakt in i vår aktuella konkreta situation och ger oss ett budskap som är personligt riktat till oss och som inte är giltigt för någon annan människa någon annan gång.

Wilfred Stinissen skriver i sin bok Ordet är dig nära att en människa ”i en viss text upptäcker en dold betydelse som Gud lägger där för henne personligen, utan att den finns direkt i den bokstavliga betydelsens förlängning.” Stinissen säger vidare att en sådan tolkning inte kan betraktas som verklig exeges men ”att Gud ger denna betydelse till en bestämd människa men inte till hela kyrkan.” (Tolkningsboken sid. 19).

Du kanske tänker att bön är när du talar till Gud. Men bön är lika mycket att du hör vad Gud talar till dig. Det kan du göra när du ber Gud ge dig ett "manna" från det kapitel du läser varje dag.

No comments:

Post a Comment