Nyhetsflödet

Friday, July 13, 2012

Ny kyrkohandbok?

Jag fick i veckan ett mejl från en pensionerad präst i Svenska Kyrkan. I mejlet bifogas förslaget till ny Kyrkohandbok för Svenska Kyrkan (Svenska Kyrkans Utredningar 2012:2).

Den pensionerade prästen är bekymrad över att det finns flera tecken på en förändrad teologisk utgångspunkt i den nya kyrkohandboken. Han skriver:
"Finns en hel del tveksamheter i detta förslag.
Begravningsordningens böner är friserade jämfört med nuvarande ordning.
Vigselritual verkar könsneutraliserad.
Tacksam att jag är pensionerad präst i svenska kyrkan så att jag inte
blir tvingad att använda nya handboksförslaget
."

Jag har inte själv läst handboksförslaget, men tar gärna emot ytterligare synpunkter från dem som är mer insatta.

Den pensionerade prästen avslutar mejlet med följande omdöme om rupeba.se: "Tack för en av internets bästa kristna hemsidor!" - Jo, jag tackar, jag.

No comments:

Post a Comment