Nyhetsflödet

Thursday, July 12, 2012

Ship to Gaza gör ny seglats

I Dagen kunde man under veckan läsa om Ship to Gaza som håller på med ytterligare ett försök att bryta blockaden mot Gaza. Dagen skriver: "Seglatsen mot Gaza inleddes i Umeå och besökte förra veckan Visby och Almedalsveckan. Vid Stadsgårdskajen i Stockholm ligger segelfartyget Estelle nu förtöjt några dagar för att bland annat hålla torgmöten, innan det fortsätter med sitt humanitära bistånd från Norden till Gaza via hamnar i Europa och Medelhavet."

Då jag läser artikeln ställer jag mig en del frågor:
-Vem är det som betalar för detta och varför?
-Kunde man inte skicka betydlig mer "humanitär hjälp" för samma pengar om man skickade hjälpen genom de officiella kanalerna?
-Tror man verkligen att det man skickar med en liten segelbåt kan innebära någon reell hjälp för folket i Gaza, eller har man andra motiv?
-Varför skickar man inte båten till Syrien där det finns betydligt större lidande och behov av humanitär hjälp?

Det framgår säkert av mina frågor (se ovan) och av mina tidigare inlägg (se nedan) att jag inte är helt neutral i denna fråga.

-Jag tycker faktiskt att Israel har rätt att försvara sig mot en granne som oupphörligen skjuter in granater mot civila mål i Israel (alltså inte mot militära).
-Jag tycker faktiskt att Israel har rätt att försvara sig mot en granne som har som mål att utplåna staten Israel.

Här kommer några tidigare inlägg om "Ship to Gaza":

Ship to Gaza gör nytt försök med konvoj

No comments:

Post a Comment