Nyhetsflödet

Thursday, July 28, 2011

Brengle i Hamar och Trondheim - Del 4

Från Brengles brev till sin fru Lily under hans mötesserier i Norge 1907. Från boken "Dearest Lily".

Hamar, 27 Februari 1907

"....Hela Norge är moget för väckelse...."

Hamar, 9 Mars  1907

"...Flera tjuvar och skumma personer har bekänt sina synder. Oh vilken rättfärdighets-väckelse!"

Brengle berättar också om störningar under mötena. I samma brev skriver han:


"En eländig råtta förstörde nästan min avslutning av mötet i går kväll. Lokalen var packad med folk och folk stod överallt där de kunde finna någon plats att stå, när den här råttan rusade in. Kvinnorna hoppade upp och folket på läktaren ställde sig upp och försökte se vad som hände och jag var tvungen att sluta tala och låta dem sjunga en kör. Jag tror verkligen att det skadade mötet, men vi lyckades få botbänken full av människor innan mötet avslutades ..
."

Och eftersom jag är en man som ständigt är beroende av tolkar när jag predikar, kan jag förstå Brengles frustration då tolkningen inte fungerar bra:


Trondheim, 25 Mars 1907

".. Tolkningen har varit långsam och oprecis. Stabskapten Weie, som har varit i Indien i åtta år, och som har varit tillbaka i Norge endast två år, är min tolk. Hon har använt sin engelska Bibel så länge att hon har glömt sin norska Bibel så att hon inte kan citera bibeln korrekt, och eftersom jag ständigt citerar Bibeln är detta mycket olyckligt. Dessutom är hon mycket långsam att finna de rätt orden. Jag har bett om en ny tolk, men jag är inte säker att jag kan få honom."

No comments:

Post a Comment