Nyhetsflödet

Wednesday, July 27, 2011

Brengle i Oslo - Del 3

Från Brengles brev till sin fru från sina mötesserier i Oslo 1907. Från boken "Dearest Lily."


Christiania (Oslo), den 11 February 1907
"Den stora lokalen var fullpackad i går kväll och det var nästan omöjligt att avsluta mötet. Jag kom i säng efter midnatt. Jag är på tredje kåren som verkar vara en kår vid en väldigt god andlig hälsa. Några av soldaterna som tillhör kåren, blev välsignade på mina möten på första kåren förra året och de arbetade och sjöng och fiskade som riktiga soldater. Jag tackar verkligen Gud för dem..."

Brengle skriver också om en delegation som kom till honom och ville att han skull börja tala i tungor för att ytterligare befrämja hans världsvida inflytande:

"...De kom tillbaka igår och hade med sig broder Ruhn, och de var alla övertygade om att jag borde tala i tungor och föra ut det budskapet över jorden. Det började närma sig tiden för mitt eftermiddagsmöte och jag hade inte tid att tala med dem, så jag sa till dem att om de trodde det borde de be till Herren att jag skulle få den gåvan, för så vitt jag visste var jag var verkligen villig att ta emot gåvan, och att jag ville ha allt som Gud ville att jag skulle ha, så vi bad tillsammans och så kom de alla med till mitt möte. Jag talade om den Helige Ande och hans verk och försökte visa skillnaden mellan den Helige Andes gåva och de gåvor som den Helige Ande ger." 

Brengles tid i Oslo verkar ha varit osedvanligt välsignad. Brengle skriver den 25 februari 1907:

"Herren har hjälpt mig att predika på ett sätt som jag tror att jag aldrig gjort tidigare. Jag har varit i det närmaste helt fri och han har hjälpt mig att tro medan jag predikade."

No comments:

Post a Comment