Nyhetsflödet

Thursday, August 4, 2011

Brengle skriver om Railton - Del 6

Detta när mitt sjätte och sista inlägg från boken "Dearest Lily", som består av brevväxlingen mellan Samuel Brengle och hans hustru Lily.

Efter den oerhört framgångsrika tiden i Norge ser det ut som om tiden i Danmark var fylld av motgångar. Bengle klagar i sina brev hem till Lily om att det inte var mycket folk på mötena, att sängarna han fick sova i var under all kritik och om han slutligen blev allvarligt sjuk och inte kunde ha några möten på flera månader.

I ett av sin brev från Danmark skriver Brengle om kommendör Georg Scott Railton:

"...jag har just fått brev från Railton. Han håller med om min lära om den Helige Ande, men han tycker inte att vi bör nämna den Helige Ande för enkla människor. Han gör det inte. och nu i sydöstra Europa bland judar och muhammedaner känner han att att han inte ska nämna Jesus, eftersom Jesus och Fadern är ett, eftersom det bara leder till att förlänga shismen som Paulus har framkallat. Och sedan undrar han varför Gud inte ger honom samma resultat som Finney fick se! Han undergräver evangeliet och undrar varför han inte ser resultat. Han vågar inte upphöja Jesus och förundrar sig sedan varför inte folk dras till Honom. Han undviker det stötande talet om korset och förundrar sig över att han inte har kraft. Han känner att Gud använder mig på ett underbart sätt, och undrar om han själv och andra omedvetet hindrar Herren att använda dem på ett liknande sätt. Hans brev utmanar mig. Jag vill svara på det omedelbart, men jag är för svar. Han är en kär vän."

/PB

No comments:

Post a Comment