Nyhetsflödet

Monday, August 29, 2011

En missförstådd Gud

Darin Hufford har kommit ut med en ny bok med titeln "A misunderstood Good" (En missförstådd Gud), med underrubriken "Lögnerna religionen berättar om Gud".

I introduktionen berättar Hufford hur han själv bad "frälsningsbönen" vid sju års ålder och blev döpt vid nio års ålder. Han berättar hur han växte upp och blev pastor men hur han aldrig kunde leva upp till det liv kristendomen förkunnade. Jag får intrycket att han har uppfattningen att om han inte lyckas med det, ska ingen annan heller lyckas. Så istället för att fortsätta att försöka förändras, förändrar han i stället Gud.

I likhet med Rob Bell i boken "Love wins" förkastar han allt som traditionell kristendom står för och presenterar själv hur det är "på riktigt". Både Bell och Hufford använder sig av metoden att förmedla en karikatyr på kristet liv och tänkande och angripa den karikatyren.

Det finns mycket att läsa på nätet av Darin Hufford på the Free Believers Network.

Jag uppfattar Huffords huvudbudskap på följande sätt:
Kristenheten har fastnat i det gammaltestamentliga lagiska sättet att tänka. Nåden har fått en undanskymd plats och det lagiska tänkandet dominerar. Jag anser att Hufford har mycket rätt i detta, men han överdriver så totalt att han helt förlorar dimensionerna. Det är inte fråga om lag eller nåd, det handlar om både och. Jesus kom med nåd och sanning (Joh 1:14).

Gud älskar verkligen världen och människorna är kallade att älska Honom tillbaka. Det bästa uttrycket för vår kärlek till Gud är inte att vi lever "laglöst" utan att vi följer Hans bud: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord" (Joh 14:23).

Det finns två diken: att överbetona nåden och att överbetona lagen. Hufford hamnar i det första diket, många andra hamnar i det andra. Sanningen ligger i ordet och: Jesus kom med nåd och sanning. I den balansen vill jag leva, även om jag ofta misslyckas.

Om någon vill läsa mer finns här en recension av Huffords bok på engelska.

/PB

No comments:

Post a Comment