Nyhetsflödet

Wednesday, August 31, 2011

Politisk korrekt bibeltolkning


Jag skrev igår om allegorisk bibeltolkning. Här kommer ett kort inlägg om politisk korrekt bibeltolkning.
Jag har svårt att känna respekt för en bibeltolkning som skyndar sig att tolka Bibeln utifrån det som är politiskt korrekt i samhället idag. Man vränger till bibelordet och hävdar att Bibeln inte menar vad Bibeln säger utan att Bibeln egentligen menar något helt annat än vad den säger. Detta något helt andra stämmer vanligtvis överens med den rådande samhällsuppfattningen.

Ett exempel på detta är homosexualitet. Det finns inte så väldigt många bibelställen som tar upp detta tema, men samtliga befintliga bibelreferenser fördömer homosexuella handlingar.

Så då Bibeln talar om att en man inte ska ligga med en man såsom en man ligger med en kvinna, så tolkas det som att det egentligen inte betyder att en man inte ska ligga med en man, utan något helt annat, som ingen tidigare har förstått. Jag tror att om Bibeln hade menat något annat, så hade det förmodligen stått något annat.

Jag kan respektera om någon säger att Bibeln påstår att män inte ska ligga med män, men att Bibeln har fel på den punkten. Jag har däremot svårare att respektera en synpunkt som hävdar att Bibeln inte menar vad den säger utan något helt annat.

Det är inte alltid rätt att anpassa tolkningen av bibelordet så att det blir synkroniserat med den för dagen aktuella uppfattningen i samhället.

Och anpassa er inte efter den här världen…” (Rom 12:2)

/PB

No comments:

Post a Comment