Nyhetsflödet

Wednesday, September 14, 2011

Mitt vittnesbörd – Del 11 – Skrivandet

Jag höll nästan på att glömma det. Jag måste ju skriva om skrivandet. Det sysselsätter mig  minst ett par timmar varje dag, sju dagar i veckan, året runt. Normalt sker det någon gång mellan 4 och 7 på morgonen. Jag måste skriva några ord om vår kallelse att skriva.
Tider förändras och vi började förstå att dagens värderingar skapas på internet. Vi läste mycket från kristna websajter och blev bedrövade hur dåligt grundade i Guds ord många unga kristna var. Mycket av det unga postmoderna kristna tänkandet handlade om att allt är relativt. Också Jesus. Värderingar var inte längre fasta utan allt berodde på hur man kände det själv. Det som känns rätt för mig, måste vara rätt.

Istället för att vara grundfästade i tron på Jesus, var det som om man gjorde sin egen Jesus. Vi hörde ofta ”Min Jesus är inte sån!” Många skapade en egen Jesus som man kunde tillbe. Och denne Jesus hade alltid samma värderingar som de själva tycker att han borde ha. Men varför ska man hitta på en egen Jesus. Han finns ju redan. På riktigt.

Vi började förstå att dagens värderingar inte skapas i kyrkan utan på internet. Vi kände en kallelse att finnas med på nätet som en röst som stod upp för klassiska kristna värderingar och klassisk kristen tro.

Det var då vi startade vår webtidning rupeba.se. Sedan starten i april 2008 har vi publicerat tusentals inlägg och haft många hundratusentals besök på hemsidan.

Rut och jag har var för oss under många år fört journal över vår dagliga vandring med Herren. Vi läser ett kapitel om dagen i Bibeln och ber Herren att ge oss ”vårt dagliga bröd” för dagen. Ett ord av uppmuntran, ett löfte att ta till sig, en uppmaning, en bön att be eller något annat som Anden säger genom bibelordet. Så skriver vi ned vad Herren visar oss i det kapitlet och bär det med oss under dagen.
Från många års journaler började Rut publicera Dagens Andakt på vår hemsida och efter ett år gav vi ut ”Dagboken”, en andaktsbok med en andakt för varje dag. Sven Ljungholm översatte andakterna till engelska på vår engelska sida på rupeba.se, och Marianne Spoor översatte andakterna till norska till vår norska sida. Den engelska versionen av ”Dagboken” kommer nog att tryckas inom kort.

Jag har skrivit några mindre böcker med bibelstudier och en bok om bibeltolkning som finns tillgängliga som pdf-filer.

Men vi har undervisat i så många år och hoppas att vi en dag ska ha tid att göra färdigt alla tankar och utkast till böcker som ligger färdiga.
Om vi får tid någon gång så kommer det ett antal böcker som redan nu är påbörjade:
- Gåvoboken. Du är rikare än du tror
- Förlåtelseboken. Om att kunna ta emot och ge ut förlåtelse
- Lärjungaboken
- Äktenskapsboken
Om vi får tid någon gång...

Vi behöver i vår tid röster som vågar stå upp för Kristus, kristen tro och kristna värderingar. Din röst behövs också.

Men nu ska det handla om nästa uppbrott. Det återkommer jag till i nästa avsnitt.

/PB

No comments:

Post a Comment