Nyhetsflödet

Wednesday, February 15, 2012

Idag 16/2 - Få har sett själva träningen

Torsdagen den 16 februari
Få har sett själva träningen, många har uppmärksammat resultatet

Jag skrev för några dagar sedan ett inlägg om Foppa som tyckte livet som ishockeyspelare var OK bland grabbarna inne i omklädningsrummet. Men så sa han: "Men sedan måste man ju ut på isen också." Jag hänvisade då till kristenlivet och att många kristna kanske har glömt missionsbefallningen och sitter helst inne bland sina vänner.

Vi måste ut. "Gå ut i hela världen", sa Jesus. Men han sa också "Gå in". Då gäller det vår privata bönekammare dit vi ska gå för att tala med vår Far i himmelen. Då jag tänkte på det kom jag ihåg en artikel jag läste i Dagens Nyheter för några år sedan. Den handlade om Nilla Fischers förberedelse för VM i Kina. Hon talar om att det är inte många som ser de tidiga morgnarna av träning. Men många ser resultatet.

Det kan även gälla vår privata bönetid med Herren på morgnarna. Det är ingen som ser oss då vi går in i vår bönekammare. Men man kommer att se resultatet.

Drömmen om Kina höll Nilla motiverad. Hur ser din dröm ut?
Dagens Nyheter 2007-03-11 - "Väckarklockan ringer bara en gång. Det är grymma 05:00. En halvtimme senare startar träningen. Alltid i blåst, ofta i regn, och någon enstaka gång gör hennes joggningsskor i storlek 40 även avtryck i snöslask.
För Nilla Fischer, 21, är vägen till fotbolls-VM i Kina väldigt lång. Den börjar fyra morgnar i veckan med 90 minuters "powerwalk", inga tillägg. Ensam, monoton fettförbränning längs Malmös mörka gator med tidningsbud och någon tom grön buss som enda, och inte speciellt entusiastiska, åskådare.
Det är drömmen som får upp henne ur sängen. Drömmen om Kina.
- Kanske inte direkt när jag går upp, då är det mest svordomar men vid varje fyspass plockar jag fram Kina, berättar Nilla.
- Bilden jag får är av USA-VM. Då satt jag själv klistrad framför teven och fantiserade om att få vara där och se på. Nu ser jag mig själv spela.
Få har sett själva träningen, många har uppmärksammat resultatet
."

/PB

No comments:

Post a Comment