Nyhetsflödet

Thursday, February 16, 2012

Idag 17/2 - Krigets offer

Fredagen den 17 februari
Jag håller just nu på att läsa en bok av Geoff Ryan, "The Siren Call of a Dangerous God."
Jag har träffat Geoff ett antal gånger. Bland annat bodde Rut och jag hemma hos Geoff och Sandra under en vecka i södra Ryssland i Rostov na Donau. De stod i ett fantastiskt arbete med många nyfrälsta och en växande kår.

I boken skriver Geoff om det som var allra svårast. Att förlora någon under frälsningskriget. Kriget att vinna människor för Gud skördar ofta offer bland våra egna. Satan försöker locka bort soldater från striden. Att förlora en kämpe som stått en nära. Att förlora en soldat som ger upp och bara blir likgiltig inför frälsningskriget. Det smärtar. Geoff skriver:

"Satan är en krypskytt. Han vet vem han kan ta och hur. Den som jag aldrig hade väntat mig, den starkaste, den mest överlåtna, den som hade så stora gåvor, den som stod mig närmast, den som jag skulle pekat på om du bad mig att peka på mina bästa soldater, min högst värderade krigare - det var dessa han tog sikte på.


Det var inte alla som föll, men tillräckligt många. Alldeles för många.

Jag kommer ihåg hur jag låg vaken en natt, efter att ha tillbringat större delen av natten i bitter och meningslös ilska, anklagande Gud, Satan och mig själv i tur och ordning.

Vi hade förlorat ännu en - en sann krigare. En evangelist som hade fört många till till kåren. En ledare i församlingen. En vän. Borta. Andligt död. Ännu ett offer. Oavsett hur mycket jag  själv och resten av hären hade försökt, visade det sig att det inte räckte till.



Våra försök att rädda honom hade pågått i ungefär tre månader och jag var utmattad. Men ännu värre; Jag visste att vi hade förlorat igen."

/PB

1 comment:

  1. Staden ligger vid floden Don, inte Donau. Så på englelska Rostov on Don, eller på ryska Rostov-na-Donu.

    Intressant blogpost i övrigt. Ett ämne som det borde talas mer om, och med större allvar än ofta sker.

    ReplyDelete