Nyhetsflödet

Sunday, February 5, 2012

Homosexualitet och Bibeln

Jag skrev för en tid sedan en kommentar till Mackan Anderssons inlägg om Frälsningsarmén och HBTQ. Min kommentar har blivit översatt till engelska av Sven Ljungholm och publicerad som ett par kommentarer till Patrik Oltermans bloggserie i samma ämne på www.fsaof.blogspot.com.

Mackan har senare lagt in en kommentar till min kommentar. Först och främst vill jag tacka dig Mackan för den ton du använder i din kommentar. Jag är inte bortskämd med att bli bemött respektfullt då jag framför åsikter som inte är politiskt korrekta.

Här kommer några korta kommentarer till Mackan. Sist vi diskuterade detta, du och jag, var över en glass en varm sommarmorgon under Almedalsveckan för ganska många år sedan.

Vi är tydligen eniga om att en rimlig utgångspunkt för bibeltolkning är att läsa som det står. Jag skulle kanske säga att nummer två är frågan om Bibeln frambär en entydigt budskap eller om det ser ut att peka åt olika håll. Då Bibeln frambär olika budskap i samma ämne bör man vara lite mer försiktig i sin tvärsäkerhet om vad Bibeln egentligen menar. Till exempel i frågan om kvinnan ska tala eller inte tala i församlingen. Där finns det budskap som pekar i olika riktningar. Vi möter i Nya Testamentet kvinnliga profetissor (som förmodligen frambär sina budskap i församlingen genom att tala), samtidigt som vi möter restriktioner då det gäller kvinnas rätt att tala.

Men då det gäller homosexualitet frambär Bibeln ett entydigt budskap i de få bibelställen där ämnet berörs: Homosexuella handlingar är fel.

Du nämner också att det är så få bibelställen som talar om homosexualitet och att det därför är perifert. Patrik går ännu längre och redovisar hur många gånger girighet är omnämnt och att vi därför inte alls borde bekymra oss om homosexualitet eftersom det nämns så få gånger. Om frekvensen skulle vara utgångspunkten för vår förkunnelse skulle i stort sett alla predikningar handla om Jesu återkomst. Det finns ingenting som det talas så mycket om i Nya Testamentet som om Jesu återkomst. Men jag hör nästan aldrig någon predikan om Jesu återkomst. Däremot har jag hört ett och annat om girighet från talarstolen. Men jag tror inte att jag har hört någon predikan mot homosexualitet.

Där finns det en stor skillnad. Så vitt jag vet finns det ingen lobbygrupp som hävdar att girighet är rätt. Det finns ingen intresseorganisation för giriga kristna som vill försvara sin rätt att vara giriga. Om en sådan organisation skulle uppstå kan man nog förvänta sig ett och annat inlägg i debatten som bestrider att girighet är rätt.

Sist och slutligen, Mackan, så avslutar du din argumentation med din släkt där det finns olika sexuella läggningar. Jag har stor förståelse för det dilemma detta skapar hos dig, men bibeltolkning kan väl knappast styras av vem vi känner eller vem vi är släkt med.

Med all respekt för dig, Mackan, även om jag starkt bestrider din ståndpunkt i frågan.
Peter Baronowsky

No comments:

Post a Comment