Nyhetsflödet

Monday, February 27, 2012

Idag 28/2 - Gott rykte

Tisdagen den 28/2 - Ett gott rykte


Jag håller på att läsa en bok av Geoff Ryan och i boken fastnade jag för ett lösryckt citat av William Booth: "Du förstår, vi har inget gott rykte som vi kan förlora"

Jag vet inte var Geoff hittat citatet och jag vet inte i vilket sammanhang William Booth kan ha uttalet det. Jag kan bara gissa.

Min gissning är att William Booth sa det som en förklaring till att Frälsningsarmén vågade gå emot myndigheterna eller den allmänna opinionen. De hade ju inget att förlora. De var redan föraktade av folk på gatorna som kunde anfalla frälsningssoldaterna och trakassera dem. De vågade höja rösten mot de stora företagen som sög ut arbetarna. De vågade göra det som var rätt, det som Gud manade dem till att göra. De hade ju ingenting att förlora. De hade ju inget gott rykte i alla fall.

Och hur är det idag med Frälsningsarmén? Jag är ganska säker på att Frälsningsarmén har ett oerhört gott rykte. Många människor som kanske inte ens är troende har en väldigt hög uppskattning av Frälsningsarméns arbete.

Motsvarande citat idag skull kanske kunna vara: "Du förstår, så kan vi vi inte göra. vi kan förlora vårt goda rykte."

Det finns naturligtvis mycket bra med att ha ett gott rykte. Men kan det vara så att det goda ryktet gör att vi inte vågar göra saker som vi borde göra? Eller att vi kanske inte vågar vara den profetiska rösten i samhället och säga saker som inte är politiskt korrekta för att inte skada vårt goda rykte?

Jag bara ställer frågan...

/PB (Peters Personliga)

No comments:

Post a Comment