Nyhetsflödet

Thursday, February 16, 2012

Idag 20/2

Måndagen den 20 februari
Här kommer ännu ett smakprov från boken jag håller på att läsa. Boken är skriven av Geoff Ryan och är glimtar från den tiden han arbetade för Frälsningsarmén i Ryssland.

Frälsningsarméns högkvarter i Moskva hade fått en förfrågan från staden Saratov, där man bad att Frälsningsarmén skulle börja arbeta.

Geoff åkte dit för att undersöka möjligheterna. Då Geoff kom dit möttes han av kostymklädda män som förde ut honom i en ny lyxbil. Väl inne i bilen förstod Geoff att han hade hamnat hos maffian.

Så fort bilen startat började konversationen:
"Geoff", sa Evgeny, "vill du ha en cigarett?"
"Nej tack, jag röker inte", svarade jag
"Du röker inte, eh?"
"Nää"
(Paus) "Dricker du?"
"Nää"
"Kvinnor?"
"Bara min fru"
(Paus) "Ja, jag har också funderat på att sluta röka"

Efter fyra dagar då Geoff skulle åka hem igen, frågade han varför Evgeny hade inbjudit Frälsningsarmén till staden och vad han hade att vinna på det.

"Något speciellt hände i det ögonblicket. Jesus talade till mig genom banditens mun. Evgeny, jag var ganska säker på att han aldrig hade sett en Bibel och ännu mindre läst i Bibeln, såg upp i mina ögon och sa: "Du vet, jag var i Moskva några år i början på 90-talet (paus). Jag var i fängelse och ni besökte mig (paus), ja, en liten gammal tant från Frälsningsarmén besökte mig. Då sa jag till mig själv, Frälsningsarmén är en bra organisation, då jag kommer ut ska jag göra vad jag kan för att få Frälsningsarmén till min hemstad. Det är varför."

Ur boken "The siren call of a dangerous God"

No comments:

Post a Comment