Nyhetsflödet

Wednesday, March 7, 2012

Idag 8/3 - Polyamori

Idag 8/3 - Polyamori

Jag såg ett reportage i veckan på Rapport om polyamorösa förhållanden i USA. Polyamori är då man lever i äktenskapsliknande förhållanden med en eller två fasta partners. Ordet "Polyamori" betyder att vara kär i flera samtidigt.

Jag är inte speciellt förvånad. Jag visste att utvecklingen skulle komma dit. Jag har skrivit om det förut. Det började med att man ville förändra definitionen av äktenskapet och införa samkönade äktenskap. En motivering till detta var att "varför skulle staten bestämma vem man blir förälskad i? Om jag blir förälskad i en annan man, måste jag ju få gifta mig med honom."

Då jag hörde den argumentationen förstod jag att det snart skulle komma krav att få gifta sig med flera personer. Om tre personer tycker det är OK att leva tillsammans två kvinnor och en man eller omvänt kommer snart kravet på att de ska få gifta sig. Argumentet kommer att lyda: "Varför ska staten bestämma hur många människor jag får vara förälskad i?" Nu är vi snart där. Kraven på äktenskap för amorösa förhållanden kommer snart att resas.

Gud hade en annan tanke med äktenskapet: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött" (1 Mos 2:24)

/Peter Baronowsky

No comments:

Post a Comment