Nyhetsflödet

Monday, October 8, 2012

Är Gud han, hon eller hen?

I Kyrkans Tidning förespråkar Brita Häll i huvudledaren att Kyrkan bör välkomna "hen".

Då jag läser artikeln får jag intrycket att man inte är riktigt nöjd med vem Gud är, eller rättare sagt hur Gud väljer att presentera sig i Bibeln. I stället för att acceptera Gud som han presenteras i Bibeln vill man göra en lite mer modern version, och vad är väl mer modernt än att göra Gud könlös.

Då Gud väljer att bli människa blir det i formen av en pojke som senare blir man. Och då den mannen sedan ber till Gud ber han till sin far i himlen. Jag menar inte att det är bättre eller sämre att vara man eller kvinna, jag ifrågasätter bara varför man vill göra om Gud.

I en annan artikel i samma tidning, skriven av Hanna Kroksson, fortsätter debatten och Hanna skriver under rubriken Min Gud är ingen sexuell varelse. Uttrycket "Min Gud" pekar i riktningen att vi kan ha egna personliga gudar. Det pekar på att vi lämnat Bibelns Gud och skapar vår egen personliga gud, som normalt har samma åsikter som jag och som inte kräver mer av mig än jag känner för.

Jag tror det vore bättre att vi accepterade Gud som han är istället för att göra om honom som vi tycker att han borde vara.

No comments:

Post a Comment