Nyhetsflödet

Friday, July 27, 2012

Hörs du i mediabruset?

För några år sedan, då jag satt i Arbetsgivaralliansens styrelse, hade vi i styrelsen besök av några mediaexperter som talade om att höras i mediabruset. De berättade bland annat att vi dagligen tar emot mellan 3.000 och 10.000 budskap i form av reklamsnuttar, nyhetsinformation, bloggar, Facebook och mycket annat. För bara några generationer sedan tog man under ett helt liv emot lika många intryck som vi tar emot per dag.

Detta talar om för oss att det inte är lätt att tränga igenom mediabruset och höras med sitt budskap. En som lyckats med det är Marcus Birro. Han har under en längre tid varit krönikör i Expressen och frispråkigt berättat för hundratusentals läsare varje gång om Gud och vårt personliga behov av Gud. Det har han naturligtvis fått mycket, mycket kritik för av dem som inte anser att Gud hör hemma i ett modernt samhälle.

Nu har han på nytt brutit igenom en vall genom att göra något man inte får göra. Birro har talat gott om Livets Ord!! I krönikan i Expressen berättar han om sina upplevelser under ett besök på Europakonferensen. Han skrev: "I går var jag på en stor festival i Uppsala. Den har funnits sedan 1983. Jag har hört talas om den och nästan alla viktiga människor i Stockholm har i olika grad och av olika anledningar avrått mig från att åka dit. Ungefär 12 000 deltagare har festivalen. Deltagarna kommer från ungefär 60 länder. Det kryllar av glada barn.
Det är nu jag blir nyfiken. På två saker. Dels på vilken sorts festival det är, och dels varför så många människor, med bekymrade miner, och med en sådan iver avrått mig från att åka dit
." 


Det kom många reaktioner på krönikan. Förvånansvärt många var positiva, men de flesta var naturligtvis chockerade. Hur kan Expressen göra dold reklam för Livets Ord? 


Jag har själv skrivit några positiva intryck från besök på Livets Ord. Sista besöket där var nog sommaren 2008, sommaren innan vi flyttade till Lettland. Då skriv jag på rupebabloggen:
"Visa av erfarenheter från tidigare Europakonferenser var vi där i god tid. I år firades dessutom Livets Ords 25-årsjubileum.
Det är en ovanlig känsla att, en timme innan mötet börjar, stå i kö framför låsta dörrar tillsammans med hundratals andra människor. Tänk om det vore så i alla våra gudstjänstlokaler! Då dörrarna öppnades var det många som glömde den kristna principen om att tänka på sin nästa först. Alla tänkte på sig själva och det blev trängsel i dörrarna och många halvsprang för att få bra platser.
Kyrkan, som är Sveriges största, har femtusen sittplatser vilka snabbt fylldes. Dessutom var det TV-överföring till två angränsande salar. Dessutom var det flera tusen som följde mötet via internet. Då jag såg över folkhavet kom jag plötsligt att tänka på folkmängderna vid en del av Jesu möten där det kunde vara femtusen män, förutom kvinnor och barn (de förde tydligen statistik på ett annat sätt på den tiden)
."

Men det publicerades inte i Expressen. Det är, som sagt, inte så lätt att höras i mediabruset. Rupeba.se har omkring tvåtusen besök per vecka och Expressen har några hundratusen läsare varje dag. Men jag är inte avundsjuk, jag tackar Gud för att Marcus Birro finns och att han är beredd att ta all smutskastning det innebär att höras i mediabruset med ett budskap som många tycker inte borde få höras.

Vi kan väl hjälpas åt att be för de positiva röster som faktiskt hörs, medan vi ser till att vi hörs så gott det går där vi finns.

No comments:

Post a Comment