Nyhetsflödet

Wednesday, July 11, 2012

Vem får bli medlem i kyrkan?

I Nyhetsflödet idag finns en artikel på engelska från Mars Hill Church där Mark Driscoll är pastor. Kyrkan är i stark tillväxt och betonar vad man förväntar sig av dem som vill bli medlemmar.
Jag tycker det är viktigt att poängtera att medlemskap i en kristen församling inte är en mänsklig rättighet. Vem som helst kan bli medlem i COOP, men för att bli medlem i en kristen församling borde det krävas mer.

Driscoll säger: "En del kyrkor säger ´Kom som du är´. Så här ser vi det: ´Kom som du är, möt Jesus och bli förvandlad för evigt´. Alla är välkomna, men så fort du möter Jesus börjar du förändras. Du börjar hata synden och strävar mot helgelse...din natur förändras, dina livsmål förändras, hela du förändras."

Jag har svårt att förstå kyrkor som accepterar medlemmar som inte delar kyrkans tro. Och jag har svårt att förstå att människor vill bli medlemmar i kyrkan utan att dela kyrkans tro.

Såvitt jag vet är Frälsningsarméns den kyrka som ställer högst krav för att få bli medlem. För att bli frälsningssoldat måste man skriva under långtgående löften. Du kan läsa dem här.
Du kan också läsa ett av mina tidigare inlägg i detta samtal: Jesus säger att porten är trång, medan kyrkan försöker göra den så bred som möjligt.

No comments:

Post a Comment