Nyhetsflödet

Saturday, April 21, 2012

Idag 24/4 - Hon som vågade säga något - Del 2

Idag den 24/4

Jag skrev förra veckan ett inlägg med rubriken "Varför sa dom ingenting?". Det handlade om liknelsen om de tio jungfrurna i Matteus 25. Varför frågade inte de kloka hur de var med de ovisa? Genom att fråga hade de kanske kunnat rädda någon av dem.
Jag hittade i bokhyllan en liten bok om en flicka som vågade säga något till människor hon mötte. Det var en litet häfte från sjuttiotalet skrivet av Ann Kiemel. Boken heter "Jag vill förändra min värld".

Det går kanske att skaffa boken från något antikvariat. Gospelcenter i Stockholm har något exemplar i sitt antikvariat.

Igår gav jag ett litet smakprov från boken. Här kommer ett till. Läs och bli berörd:

Agnostikern

Jag körde in på en liten bensinmack,
"Vill du vara snäll att fylla tanken? Jag har lite bråttom. Jag är på väg till flygplatsen."
"Jaså, vart ska du åka?"
"Oklahoma City."

"Ska du besöka någon?"
"Nej, jag ska tala på en samling."

"Vad talar du om?"

När han frågade det stack jag ut mitt huvud genom fönstret.
"Hej, jag heter Ann. Vill du verkligen veta det?"

"Ja, det var därför jag frågade."


"Jo, du förstår, Jesus är är Herre i mitt liv. Han skrattar tillsammans med mig. Han gråter tillsammans med mig och...."
"Jag är agnostiker."
"Va, en riktig agnostiker? Man träffar inte ofta på en sådan. Säg mig har du några problem?"

"Ja, jag har massor."
"Berätta om ett av dem för mig."

Han hukade sig ner bredvid bilen och sa,

"Jag är så..."
Hans röst lät bitter.
"..så väldigt oansenlig."
"Det är jag också. Jag är bara en vanlig flicka men Jesus har berikat mitt liv."


Jag berättade om Jesus för honom till dess bensinen började rinna över.
(Han tvättade av bilen)
"Jag är ledsen men nu måste jag åka vidare, annars missar jag planet."
En tärd och smutsig hand räcktes plötsligt in genom bilfönstret. Jag fattade hans hand, mig spelade det ingen roll att den var smutsig.
"Jag vill fatta din hand och gå med dig. I Jesu namn vill jag älska dig fram till Honom."
Han tittade på mig och sa, "För första gången har någon fått mig vilja att tro."


Jag går dit Han går...
Vill du?
Han är vid min sida.
Den kärlek för vilken Han dog är allt som behövs för att leda mig.
Han är mitt guld...
Är Han ditt?
...och mitt silver som skiner klart. 
Han skriver musiken under lugna sommarmorgnar.

Jag är en helt vanlig flicka i en stor värld. Men jag ska bringa förändring i världen.
Gud och jag och kärleken. Ja, du och jag tillsammans, kan förändra världen. Tro tillsammans med mig i det hörn av världen som du bor i. Jag behöver dig och Gud behöver dig.

No comments:

Post a Comment