Idag den 27/4
Vad gör våldsdataspel med unga människor som tillbringar många timmar varje dag med att virtuellt försöka ta död på andra människor? Det handlar om att så effektivt tillintetgöra fienden så fort och effektivt som möjligt.
Detta har diskuterats mer eller mindre livligt under ett antal år. Med anledning av massakern på Utöya i Norge skriver Kim Lund på Newsmill en artikel med titeln: "Har spelvärlden fostrat sin första massmördare?" Kim skriver: "Frågan jag vill ställa är om Breivik nu brutalt tagit cybervärldens omdiskuterade massmordsoskuld. Och om Utöya är resultatet av ett fenomen som har sina rötter långt mycket djupare i samhället än en halv-populistisk anti-marxism ideologi. Är han kanske ett resultat av ett samhälle som blir allt ytligare, enklare, mer friktionsfritt och befriat från den existentiella kampen för överlevnad som drivit människan i alla tider och därmed skapat ett djupt rotat behov av verklighetsflykt? Är den politiska kopplingen mer att betrakta som katalysator än en orsak?"
VGs politiska redaktör Hanne Skartveit skriver en artikel med rubriken "Er dette ekte spillegalskap?" där hon skriver: "Har Anders Behring Breivik gått så langt inn i dataspillenes verden at han til slutt trodde det var dette som var livet? Breivik øvde på å sikte og skyte gjennom dataspillet Modern Warfare. Det er et interaktivt dataspill om krig. Deltagerne velger seg våpen som finnes i den virkelige verden, og de går inn i virtuelle krigssituasjoner slik krig faktisk kan foregå."
Jag är inte säker på att dataspelen är den enda förklaringen, men den är tydligen en förklaring. Och den är ju inte helt ologisk för utan tvekan formas vi av det vi släpper in i våra tankar. Eller som reklamen säger: "Du är det du äter."
Läs också
DN - Dataspelsvåld minskar ungas förmåga till empati
SvD - Forskargräl om dataspelsvåld
Expressen - Dataspelsvåld påverkar hjärnan
No comments:
Post a Comment