Nyhetsflödet

Monday, September 17, 2012

Alla talar om Gud

Det verkar som om alla talar om Gud nuförtiden. En av dem som talar mest om Gud är den kände ateisten Richard Dawkins.  Jag har lite svårt att förstå varför Dawkins talar så mycket om något han inte tror finns.


Alla talar om Gud nuförtiden. Till och med Jan Guillo. Jag har läst det mesta Guillo har skrivit tidigare. Både serien om Hamilton och serien om Arn.

I år har han gett ut den första boken i en serie romaner om 1900-talets historia. Jag håller just nu på att läsa del 1 som heter "Brobyggarna". Han skriver där om sitt författarskap: ”Två omfångsrika romanserier har jag bakom mig. Och statistiskt har jag i bästa fall tjugo år framför mig att skriva, om Gud vill, hälsan tiger still och ta i trä. Därför är det dags för det allra största projektet, berättelsen om det europeiska 1900-talet”.

Det kanske ser ut som om ”ta i trä” och ”Gud” är likvärdiga storheter. Det kan kanske till och med vara så Guillo menar. Men hur som helst tillskriver Guillo Gud som en avgörande faktor i sitt fortsatta författarskap. Som sagt: Alla talar om Gud nuförtiden.

Även om varken Dawkins eller Guillo har gjort sig kända som troende på Gud, så finns Gud trots allt med i deras föreställningsvärld.

No comments:

Post a Comment