Nyhetsflödet

Wednesday, September 19, 2012

Hemligheten till kraft

Samuel Logan Brengle (1860-1936) var en ledande helgelseförkunnare inom Frälsningsarmén. Han har skrivit en rad böcker om helgelse och Peter Farthing har nu sammanställt en bok med artiklar ur Brengles författarskap (Samuel Logan Brengle - Heart for God). Här kommer några utdrag i min egen översättning från engelska.

Tidigare inlägg från boken finns här:
Brengle besöker Norge   - Guldkorn från Brengle 1
Himmel, helvete och Brengle  - Guldkorn från Brengle 2

"Om jag var döende och hade förmånen att förmedla några få ord till de kristna, skulle jag säga: ´Vänta på Gud!´ Ta din tid. hoppa över frukosten om det är nödvändigt, men ta dig tid att vänta på Gud.

Jag hörde en gång William Booth säga på ett officersmöte: ´Ta dig tid att be ned Guds välsignelse över din själ varje dag.Om du inte gör det kommer du att förlora Gud. Gud lämnar människor varje dag. De hade en gång kraften. De vandrade i Guds härlighet och kraft men de slutade att vänta på honom. De försummade att söka hans ansikte, och han lämnade dem. Jag är en mycket upptagen man, men jag tar mig tid att vara i enskildhet med Gud varje dag och ha gemenskap med honom´.

Att närma sig Gud, att knacka på himlens dörr, att göra anspråk på löftena, det gör hela himlens tillgångar tillgängliga för dig. Vänta på Gud."

No comments:

Post a Comment