Nyhetsflödet

Wednesday, September 12, 2012

En vanlig söndag på vår hemkår, Riga 1


Det är inte så ofta vi har möjlighet att vara med på söndagsgudstjänsten hemma på vår hemkår. Vi har många andra kårer som vi vill besöka i Lettland. Men häromveckan var vi hemma en söndagsförmiddag på en helt vanlig söndagsgudstjänst.

Assistenten på kåren, Marika, ledde mötet och lovsången.
Vi hade också förbön för alla som skulle börja skolan eftersom det var dags för skolstart i Lettland. Alla som på olika sätt skulle studera fick komma fram och ställa sig framför församlingen för att ta emot förbönen. Där fanns allt från förstaklassare till kadetter på officersskolan.

Förbön för alla som ska börja skolan
Kårledaren Sarah introducerade Esra bok och annonserade att hon skulle predika
från den boken de kommande fem söndagarna. Mötesbesökarna fick också
en bibelläsningsplan för de närmaste veckorna med förslag till läsning
varje dag från Esra och Nehemja.
Här kommer huvuddragen av Sarahs predikan från Esras första kapitel i punktform.

”-Gud påverkade den icke-troende kungens sinne för att Guds ord skulle
gå i uppfyllelse
-Gud vakar över sitt ord
-Gud håller vad han lovat
-Kungen trodde att det var han som hade kontroll, men det var i själva
verket Gud

Vi tror ibland att det är vi som står i centrum och att Bibeln finns
runt omkring oss för att stötta oss. I själva verket är det tvärtom.
Bibeln är det centrala och vi får förhålla våra liv till det.

Våra handlingar får konsekvenser. De fel vi gör får negativa
konsekvenser och allt rätt vi gör får positiva konsekvenser. Om jag
svalnar i min kärlek till Gud får det konsekvenser och om jag älskar
Herren av all min kraft kommer det att få konsekvenser, både för mig
och andra.

-De  människor Gud påverkat bröt upp för att bygga Guds Tempel. De hade skaffats sig nya liv med familjer hus och social gemenskap. Men då Gud rörde vid deras hjärtan lämnade de allt och följde sin kallelse.
-Din tro på Gud och livet i Guds församling får inte vara bara en detalj i ditt liv. Du måste göra det till ditt liv! Gud söker passionerade kristna
Men det var inte bara lovsång, bön och predikan i mötet. Det var också vittnesbörd. Jag var en av dem som vittnade och det ska jag berätta om i morgon.

No comments:

Post a Comment