Nyhetsflödet

Sunday, September 9, 2012

Dagen efter Åbo

Peppe den andre framför böneväggen "Ni ska få kraft"
Bibelhelgen i Åbo är över. Det var en välsignad helg. På lördagen var lokalen i det närmaste fullsatt. Då jag i slutet av kvällsmötet gav ut inbjudan att komma fram för att ta emot dopet i den Helige Ande rusade genast tjugo-trettio personer fram till den speciella böneväggen för helgen med texten "Ni ska få kraft". Min tolk Raimo som är både lärare och konstnär hade gjort i ordning väggen.

Ljudet under helgen sköttes a Peppe, en tretton år gammal ung man. Han hade egentligen tänkt spela fotboll på söndagsmorgonen men kom på andra tankar kvällen innan. Han ringde kårledarna vid elvatiden och bad att få säga något i gudstjänsten. Peppe inledde gudstjänsten med en kort predikan med ord han hade fått av Herren kvällen innan. Jag berättade för Peppe att jag också brukade kallas för Peppe då jag var liten och gjorde klart för Peppe att han kunde få vara Peppe den andre. Jag tänkte fortsätta att vara Peppe den förste ännu några år.

Under söndagsgudstjänsten var lovsångsgruppen förstärkt med några unga musiker.

Förmiddagsgudstjänsten avslutades med inbjudan till botbänken för alla som ville överlåta sig till att bli skördearbetare i Guds rike.

Tidigare på söndagsmorgonen gick Rut och jag en långpromenad i Åbo. Vid domkyrkan träffade vi en gammal bekant, Per Brahe, i form av en staty.

Per Brahe har tydligen betytt mycket för den här delen av Finland under tidigare år. Han kommer från mina hemtrakter runt Gränna och Visingsö, men han verkade stel och otillgänglig under vårt besök och svarade inte på tilltal.


No comments:

Post a Comment