Nyhetsflödet

Sunday, September 2, 2012

"En ny slags kristendom"

Jag läste nyligen ett inlägg från Sverige på den engelska sidan FSAOF:s blogg (Former Salvation Army Officers´s Fellowship). Inlägget lovordade Brian McLarens bok A new kind of Christianity (En ny slags kristendom).

Jag blir både förvånad och förfärad över att inlägget accepterar och rekommenderar McLarens kristendomstolkning. Brian McLaren har en bibelsyn som totalt avviker från Frälsningsarméns och för övrigt hela den evangelikala kyrkans (Se Lausannedeklarationen).

Brian McLaren skriver i boken bland annat: "Bibeln ska inte betraktas som en exakt, absolut, auktoritativ källa, utan som en bok som ska upplevas och en upplevelse kan vara lika riktig som vilken som helst annan. Upplevelse, dialog, känslor och samtal jämställs med Skriften medan att vara säker, auktoriteter och doktriner måste undvikas! Inga lärosatser är absoluta och sanning eller lärosatser måste bedömas bara med personlig erfarenhet, traditioner, historiska perspektiv m.m. Bibeln är inte en bok där man söker svar." (sid. 52 i den engelska upplagan)


Redan på Nya Testamentets tid fanns det strömningar som försökte införa "en ny slags kristendom" :
"Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium." (Gal 1:6-7)

Jag har tidigare skrivit några inlägg i ämnet. Här är några bloggposter för den som är intresserad:
Emerging Church och Bibeln
Stefan Swärd "sågar" Brian McLarens bok “Kristen på nytt sätt"
Fortsatt granskning av McLarens bok
Ett annat evangelium?

2 comments:

  1. Hej Peter.
    Själv tycker jag att du våldför dig på bibeltexten i det här inlägget, texten du hänvisar till är en skarp kritik mot lagiskhet och bokstavstro till förmån för frihet och den personliga upplevelsen/tolkningen.

    Dvs. i just den texten från galaterbrevet så ligger Brian Mclaren närmre det budskap som Paulus för fram.

    http://www.olterman.se/blog/?p=11662

    ReplyDelete
  2. Hej Patrik och tack för kommentaren. Jag befinner mig på resande fot och återkommer med en kommentar senare under veckan. /Blessings, Peter

    ReplyDelete