Nyhetsflödet

Thursday, September 13, 2012

Gud är god - hans ord är sant



Jag berättade om en helt vanlig söndag på vår hemkår, Riga 1, igår. 

Under gudstjänsten gav jag också mitt vittnesbörd och varför jag gjorde det berättade jag i mitt vittnesbörd. Jag sa ungefär så här:

”Jag har den uppfattningen att om man vandrar med Jesus har man alltid något gott att säga om Jesus. Och eftersom jag har den uppfattningen måste jag alltid resa mig upp och vittna om ingen annan gör det.

Jag är en enkel man och jag har en enkel teologi. Då jag arbetade som bibellärare på Jelöy folkhögskola brukade jag berätta för eleverna om min teologi som bara består av två punkter. Jag kanske kommer att behöva fler punkter då jag blir äldre och klokare, men jag har tydligen inte nått dit ännu för jag har fortfarande bara två punkter i min teologi. Här kommer de:

1/ GUD ÄR GOD. Jag vet att det ibland inte ser ut så och jag vet att vi många gånger inte kan förstå hur Gud tänker. Men trots allt så är det så: Gud är god!

2/ HANS ORD ÄR SANT. Det finns många idag som nedgraderar Guds ord och tar lätt på vad Gud säger i sitt ord. Men jag håller fast vid min bekännelse: Guds ord är sant!”

Efter gudstjänsten var det som vanligt kaffe och gemenskap. Men som vanligt arbetar tankarna vidare efter en god gudstjänst. Mycket av Sarahs predikan kommer tillbaka. Och då jag vittnade om att Gud är god, kom jag att tänka på något som min mamma brukade berätta om sin mamma. Det återkommer jag till i morgon.

No comments:

Post a Comment