Nyhetsflödet

Tuesday, September 11, 2012

McLaren och en ny slags kristendom

Jag fick en kommentar av en god vän på mitt tidigare inlägg om McLaren och hans bok "En ny slags kristendom".

Kommentaren lät så här: "Själv tycker jag att du våldför dig på bibeltexten i det här inlägget, texten du hänvisar till är en skarp kritik mot lagiskhet och bokstavstro till förmån för frihet och den personliga upplevelsen/tolkningen. Dvs. i just den texten från galaterbrevet så ligger Brian Mclaren närmre det budskap som Paulus för fram."

Detta är det citat från McLaren som jag reagerar mot: "Bibeln ska inte betraktas som en exakt, absolut, auktoritativ källa, utan som en bok som ska upplevas och en upplevelse kan vara lika riktig som vilken som helst annan. Upplevelse, dialog, känslor och samtal jämställs med Skriften medan att vara säker, auktoriteter och doktriner måste undvikas! Inga lärosatser är absoluta och sanning eller lärosatser måste bedömas bara med personlig erfarenhet, traditioner, historiska perspektiv m.m. Bibeln är inte en bok där man söker svar." (sid. 52 i den engelska upplagan).

Min kritik mot McLarens uttalande grundar sig på två saker:
1/ McLaren skriver att doktriner måste undvikas. Med det sågar McLaren hela den evangelikala rörelsen som bygger på Lausannedeklarationen som bygger på ett antal fastställda lärosatser. Med det sågar han också Frälsningsarméns lärosatser som både jag och min gode vän har skrivit under på att vi tror på och att vi ska förkunna och försvara.

2/ McLaren jämställer känslor och upplevelser som jämställda med Skriften. Om det är mina känslor som ska definiera Gud hamnar vi på ett gungfly där vi alla kan "känna" att Gud är som vi känner att han bör vara. Det slutar med att vi har var sin Gud som vi känner oss fram till och det vi känner kan vara lika riktigt som Skriftens beskrivning av Gud. Kristendomen bygger på att Gud finns på riktigt och att han uppenbarar sig i Skriften och inte är en produkt av våra känslor.

1 comment:

  1. Peter, jag tycker att du missar/undviker min kritik totalt. Jag är väl medveten om att vi har olika syn på både Mclaren och Bibeln. Min kritik var att du försökte använda texten från galaterbrevet som bevis på att det alltid funnits de som "avviker" från evangelium.

    I detta likställer du evangelium med din bibelsyn och din överlåtelse till rätt doktrin. Medan Paulus tydligt talar om avvikelsen och de falska lärarna är de som försöker påtvinga den judiska lagen eller en ny lag baserad på den judiska lagen på de nya kristna. Det är mycket lättare att dra en parallell mellan våra doktriner och denna nya lag än Paulus frihetsbudskap.

    ReplyDelete