Nyhetsflödet

Friday, September 28, 2012

Ät "manna"!

Då Israels barn vandrade genom öknen fick de manna från himlen för att överleva. En dagsfärsk portion för varje dag. Den kunde inte sparas utan måste konsumeras samma dag.

På samma sätt måste en kristen äta "manna" varje dag för att överleva som kristen. Människan lever inte allenast av bröd utan av varje ord som utgår från Guds mun (Matt 4:4).

Gör så här: Läs ett kapitel ur Bibeln varje dag. Fråga Gud vad det är han speciellt vill säga till dig just idag från det kapitlet du läser. Det kan vara ett löfte, en tillrättavisning, en vägledning, ett löfte, en bön du kan be. Skriv ned ditt personliga manna i en anteckningsbok och gå och tugga på det under hela dagen. Gör som kossorna, de idisslar = de tuggar samma mat gång på gång. Låt ordet bli kött, bli en del av dig.

- Jostein gör det. Läs hans dagliga manna här.

- Jag gör det. Jag har snart skrivit ett dagligt manna till varje kapitel i hela Bibeln. Jag har hittills skrivit mer än 970 "manna"-inlägg. Det finns fortfarande några kvar att skriva. Då jag läser samma kapitel igen nästa gång, ser jag antagligen ett nytt manna för just den dagen. Så kan man hålla på hela livet. Du kan läsa mina inlägg här.

- Gör det du också!

No comments:

Post a Comment