Nyhetsflödet

Thursday, September 27, 2012

Var inte olydig visionen

Samuel Logan Brengle (1860-1936) var en ledande helgelseförkunnare inom Frälsningsarmén. Han har skrivit en rad böcker om helgelse och Peter Farthing har nu sammanställt en bok med artiklar ur Brengles författarskap (Samuel Logan Brengle - Heart for God). Här kommer några utdrag i min egen översättning från engelska.

Tidigare inlägg från boken finns här:
Brengle besöker Norge   - Guldkorn från Brengle 1
Himmel, helvete och Brengle  - Guldkorn från Brengle 2
Hemligheten till kraft - Guldkorn från Brengle 3
Andlig kraft - Guldkorn från Brengle 4 
Låt boken forma ditt liv - Guldkorn från Brengle 5

Var inte olydig den himmelska visionen
- Guldkorn från Brengle 6


Vill du att ditt liv ska betyda något? Vill du en dag se dig tillbaka och se hur Gud har burit frukt genom ditt liv? Då har du något att lära från Paulus. Få människor har levt ett så fruktbärande liv som Paulus. Vad var hans hemlighet?

"Därför, konung Agrippa, blev jag inte olydig mot den himmelska synen"  (Apg 26:19)

Då Paulus fortfarande förföljde de kristna möttes han av ett ljussken och Gud sa till honom: "Stig upp och stå på fötterna! Ty jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till vad du har sett och till det jag kommer att visa dig, när jag räddar dig undan ditt eget folk och undan hedningarna. Till dem sänder jag dig, för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade." (Apg 26:16-18)

Det är viktigt att vi, på samma sätt som Paulus, lyder den himmelska visionen. Om Gud talar till oss genom sin Helige Ande, är det viktigt att vi lyssnar och lyder. Om du har på känn att det är något du borde göra, gör det! När du upplever en kallelse att leva på ett speciellt sätt, av välja en speciell väg för ditt liv eller att Gud kallar dig till en speciell uppgift - måste du göra det.

No comments:

Post a Comment