Nyhetsflödet

Friday, September 14, 2012

"Det är kärlek bakom allt"



Jag berättade igår om mitt vittnesbörd på kåren. Jag berättade att Gud är god, trots att det ibland kan se ut som om motsatsen vore sant.

I förbindelse med det kom jag att tänka på något som min mamma brukade berätta. Hennes slutsats till berättelsen var att det är kärlek bakom allt som Gud gör. Jag tror aldrig att jag riktigt förstod vad hon menade och jag tror inte att jag riktigt kunde hålla med om hennes slutsats. Så här berättade min mamma.

Då jag var liten dog min pappa och lämnade mamma ensam med tre barn att försörja och utan arbete. Det var inte lätt för mamma. Hon gjorde några sy-jobb hemma åt stadens hattfabrik, men några större summor pengar kom det aldrig in till den lilla stackars familjen.”
Mammas pappa hade tjänat ganska bra och jag hade alltid så svårt att förstå vad som kunde vara bra att han dog så tidigt. Jag hade också svårt att förstå hur mamma kunde få ihop det med Guds godhet. Men mamma berättade att hennes pappa hade börjat tjäna mycket pengar och att han drogs mer och mer till sällskapslivet där man drack mycket alkohol. Då mammas pappa dog fortsatte familjen att engagera sig i Guds verk i Frälsningsarmén. Det var i detta sammanhang som mammas mamma uttalade orden ”Det är kärlek bakom allt”.

Mormors tre barn arbetade hela sina liv för Frälsningsarmén och Guds rike. Storebror Gunnar Borg var musikmästare för kårens musikkår en hel mansålder. Mammas storasyster var strängmusikledare i Tranås större delen av sitt liv. Mamma blev frälsningsofficer och det blev även jag sent omsider och våra tre pojkar är alla engagerade i kristet arbete…

Det var kanske det som mammas mamma menade med uttrycket ”Det är kärlek bakom allt”, även om hon inte fick se hela kedjan av livsöden som följde på hennes livsval.

No comments:

Post a Comment