Nyhetsflödet

Tuesday, September 18, 2012

Brian MacLaren och ett nytt evangelium

Jag skrev ett blogginlägg om Brian McLaren och hans evangelium här.

Jag fick en kommentar som jag citerar och kommenterar här.

Till den kommentaren fick jag följande kommentar:
"Peter, jag tycker att du missar/undviker min kritik totalt. Jag är väl medveten om att vi har olika syn på både Mclaren och Bibeln. Min kritik var att du försökte använda texten från galaterbrevet som bevis på att det alltid funnits de som "avviker" från evangelium.
I detta likställer du evangelium med din bibelsyn och din överlåtelse till rätt doktrin. Medan Paulus tydligt talar om avvikelsen och de falska lärarna är de som försöker påtvinga den judiska lagen eller en ny lag baserad på den judiska lagen på de nya kristna. Det är mycket lättare att dra en parallell mellan våra doktriner och denna nya lag än Paulus frihetsbudskap."


Och här kommer mitt svar:


Tack för din kommentar. Du har rätt på två punkter. För det första att vi har olika syn både på McLaren och Bibeln och för det andra att jag inte tog upp den del av din kritik som handlar om "det nya evangelium" som Paulus skriver om i Galaterbrevet. Det gör jag nu här:
"Paulus frihetsbudskap" kan ju knappast betyda att man är fri att skapa vilket evangelium man vill.
Vad Paulus talar om i Galaterbrevet är att lita på laggärningar i motsättning till att lita på Guds nåd. Där handlar det om att lita till en religion som består av att hålla vissa bud och förlita sig på att uppfyllandet av vissa ceremoniella handlingar som vägen till rättfärdighet.
Paulus talar här (Galaterbrevet 3) om att orsaken till att galaterna fick uppleva den Helige Andes kraft och vara med om att förlösa underverk var tro och inte laggärningar. Som karismatisk kristen säger jag bara ja och amen till detta. Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att den helige Andes kraft och underverk har så stor plats i McLarens förkunnelse.
Du skriver "I detta likställer du evangelium med din bibelsyn och din överlåtelse till rätt doktrin."
Då det gäller doktrin har du delvis rätt. Både du och jag har skrivit under att vi tror på Frälsningsarméns elva lärosatser då vi blev soldater i Frälsningsarmén. Där har vi bland annat skrivit under på att "Vi tror att Gamla och Nya testamentets skrifter är givna av Gud genom inspiration och att de allena utgör det gudomliga rättesnöret för kristen tro och kristet liv." Denna bekännelse delar vi med hela den evangelikala världsvida kyrkan som uttrycker sin bekännelse på liknande sätt i Lausannedeklarationen.

En doktrin är naturligtvis inte överordnad Skriften utan är bara ett uttryck på hur vi ser på skriften för att man inte ska kunna fritt utforma vilket evangelium man vill. Jesus bekänner sig själv ganska hårt till Skriftens auktoritet då han säger: ”Men förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick i lagen sätts ur kraft” (Luk16:17).

Med ”evangelium” menar jag det evangeliet som predikas av Jesus och i övrigt genom hela Bibeln. Centralt i evangeliet står budskapet om den dubbla utgången. Evangeliet brukar sammanfattas i vad man kallar ”den lilla Bibeln” bara för att den sammanfattar Bibelns budskap i en enda vers: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan att ha evigt liv” (Joh 3:16). Det innebär att människan är ansvarig för sina val och att det finns två utgångar: att gå förlorad eller att få evigt liv. Rätta mig igen om jag har fel, men detta är väl ganska långt ifrån McLarens förkunnelse?

Ingen talar i Bibeln mer om den dubbla utgången än Jesus. Här kommer några citat från Jesus:

Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.” (Matt 7:13-14) Det finns två vägar: en till fördärvet och en till livet.

Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes.” (Matt 25:10) En dag kommer det att vara för sent att välja.

Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar” (Matt 25:41)

Och dessa skall gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." (Matt 25:46)

Jag skulle själv aldrig uttala mig på det sättet. Men det gjorde Jesus! Varför, kan man fråga? Jo, jag tror att han gjorde det därför att han älskade människorna så mycket att han inte ville att en enda skulle gå förlorad.

Detta är evangelium. Människan behöver bli räddad, frälst. De goda nyheterna (evangelium) är att Jesus har gjort det möjligt att bli frälst av bara nåd. Men många vet inte om det, så vi behöver verkligen en frälsnings-armé som talar om de goda nyheterna (evangeliet) till människorna: Du får bli frälst – en dag kommer det att vara för sent.

No comments:

Post a Comment