Jag fick en kommentar som jag citerar och kommenterar här.
Till den kommentaren fick jag följande kommentar:
"Peter, jag tycker att du missar/undviker min kritik totalt. Jag är väl medveten om att vi har olika syn på både Mclaren och Bibeln. Min kritik var att du försökte använda texten från galaterbrevet som bevis på att det alltid funnits de som "avviker" från evangelium.
I detta likställer du evangelium med din bibelsyn och din överlåtelse till rätt doktrin. Medan Paulus tydligt talar om avvikelsen och de falska lärarna är de som försöker påtvinga den judiska lagen eller en ny lag baserad på den judiska lagen på de nya kristna. Det är mycket lättare att dra en parallell mellan våra doktriner och denna nya lag än Paulus frihetsbudskap."
Och här kommer mitt svar:
Tack för din kommentar. Du har rätt på två punkter. För det
första att vi har olika syn både på McLaren och Bibeln och för det andra att
jag inte tog upp den del av din kritik som handlar om "det nya evangelium" som Paulus
skriver om i Galaterbrevet. Det gör jag nu här:
"Paulus
frihetsbudskap" kan ju knappast betyda att man är fri att skapa vilket
evangelium man vill.
Vad Paulus talar om i Galaterbrevet är att lita på
laggärningar i motsättning till att lita på Guds nåd. Där handlar det om att
lita till en religion som består av att hålla vissa bud och förlita sig på att
uppfyllandet av vissa ceremoniella handlingar som vägen till rättfärdighet.
Paulus talar här (Galaterbrevet 3) om att orsaken till att
galaterna fick uppleva den Helige Andes kraft och vara med om att förlösa
underverk var tro och inte laggärningar. Som karismatisk kristen säger jag bara
ja och amen till detta. Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att den
helige Andes kraft och underverk har så stor plats i McLarens förkunnelse.
Du skriver "I
detta likställer du evangelium med din bibelsyn och din överlåtelse till rätt
doktrin."
Då det gäller doktrin har du delvis rätt. Både du och jag
har skrivit under att vi tror på Frälsningsarméns elva lärosatser då vi blev
soldater i Frälsningsarmén. Där har vi bland annat skrivit under på att "Vi tror att Gamla och Nya testamentets
skrifter är givna av Gud genom inspiration och att de allena utgör det
gudomliga rättesnöret för kristen tro och kristet liv." Denna bekännelse delar vi med hela den evangelikala
världsvida kyrkan som uttrycker sin bekännelse på liknande sätt i Lausannedeklarationen.
En doktrin är naturligtvis inte överordnad Skriften utan är
bara ett uttryck på hur vi ser på skriften för att man inte ska kunna fritt
utforma vilket evangelium man vill. Jesus bekänner sig själv ganska hårt till
Skriftens auktoritet då han säger: ”Men
förr kommer himmel och jord att förgå än att en enda prick i lagen sätts ur
kraft” (Luk16:17).
Med ”evangelium”
menar jag det evangeliet som predikas av Jesus och i övrigt genom hela Bibeln.
Centralt i evangeliet står budskapet om den dubbla utgången. Evangeliet brukar
sammanfattas i vad man kallar ”den lilla
Bibeln” bara för att den sammanfattar Bibelns budskap i en enda vers: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin
enfödde son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan att ha
evigt liv” (Joh 3:16). Det innebär att människan är ansvarig för sina val
och att det finns två utgångar: att gå förlorad eller att få evigt liv. Rätta
mig igen om jag har fel, men detta är väl ganska långt ifrån McLarens
förkunnelse?
Ingen talar i Bibeln mer om den dubbla utgången än Jesus.
Här kommer några citat från Jesus:
”Gå in genom den
trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till
fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den
väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.” (Matt
7:13-14) Det finns två vägar: en till fördärvet och en till livet.
”Men när de hade gått
för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till
bröllopsfesten, och dörren stängdes.” (Matt 25:10) En dag kommer det att
vara för sent att välja.
”Sedan skall han
säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade,
till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar” (Matt
25:41)
”Och dessa skall gå
bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv." (Matt
25:46)
Jag skulle själv aldrig uttala mig på det sättet. Men det
gjorde Jesus! Varför, kan man fråga? Jo, jag tror att han gjorde det därför att
han älskade människorna så mycket att han inte ville att en enda skulle gå
förlorad.
Detta är evangelium. Människan behöver bli räddad, frälst. De
goda nyheterna (evangelium) är att Jesus har gjort det möjligt att bli frälst
av bara nåd. Men många vet inte om det, så vi behöver verkligen en
frälsnings-armé som talar om de goda nyheterna (evangeliet) till människorna:
Du får bli frälst – en dag kommer det att vara för sent.
No comments:
Post a Comment