Nyhetsflödet

Wednesday, August 1, 2012

De lättkränktas land

Från min bokhylla

Då jag febrilt letade efter någon intressant sommarläsning i vår lilla bokhylla hemma i Riga, hittade jag en bok av Psykiatern David Eberhard, "Ingen tar skit i de lättkränktas land". Jag ögnade igenom den och konstaterade att den fortfarande har ett budskap till oss 2012. Jag ser i bloggen att jag läste den för två och ett halv år sedan. Då skrev jag så här:

"Jag har just läst boken "Ingen tar skit i de lättkränktas land" av David Eberhard. Samtidigt kan jag läsa i Dagens Nyheter att "Anmälningar från kränkta elever ökar."
Det är samma budskap i boken som i Dagens Nyheter. Vi svenskar upplever oss i allt större utsträckning som kränkta.
David Eberhard är överläkare i psykiatri på Danderyds sjukhus. Han skriver i boken att 25 procent av alla människor i Sverige upplever sig kränkta. Att vara kränkt är alltså ett tämligen normalt tillstånd.
Eberhards budskap är av vi lever i en så vadderad överbeskyddad värld så att vi inte klarar av att hantera de vardagliga händelser som möter människor
."

Läs mer

No comments:

Post a Comment